پیام خوزستان

آخرين مطالب

آتش بس در لبنان غیر ممکن است | قدرت حزب الله از مجموع حماس و جهاد بیشتر است شهرستان ها

آتش بس در لبنان غیر ممکن است | قدرت حزب الله از مجموع حماس و جهاد بیشتر است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - همشهری آنلاین - گروه سیاسی: محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگوی تصویری اینترنتی با جرج گالوی سیاستمدار انگلیسی از لندن درباره سرنوشت جنگ لبنان و اسرائیل گفت: من شک ندارم که رژیم اسرائیل در لبنان شکست خواهد خورد، همچنانکه در غزه شکست خورده است، سال گذشته در مرز با لبنان شکست خورد و در دریای سرخ هم شکست خورد.
همانطور که دیدیم انصارالله یمن آمریکایی‌ها را شکست دادند و به محاصره ادامه دادند. اسرائیلی‌ها هیچ موفقیتی در کرانه باختری اشغال شده نداشته‌اند. من فکر می‌کنم تنش‌ها تشدید می‌شود، چون نتانیاهو آتش‌بس را نمی‌پذیرد، بنابراین او تنها یک راه‌حل دارد که به جلو حرکت کند و این همان ادامه جنگ و تشدید تنش است. برای فردی مثل نتانیاهو و رژیم او، به نظر می‌رسد تشدید تنش همان چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد، البته حزب‌الله از مجموع حماس و جهاد اسلامی بسیار قوی‌تر است و به همراه متحدانش یک قدرت بسیار بالای دفاع موشکی دارد که حزب‌الله را در موقعیت خوبی برای حفاظت از جنوب لبنان قرار می‌دهد.
مرندی مشاور سابق تیم مذاکرات هسته‌ای ایران همچنین درباره توانمندی‌های حزب‌الله لبنان گفت: تاسیسات لبنان زیر زمین هستند و به‌خوبی محافظت می‌شوند، بنابراین بمباران‌های سنگینی که رژیم اسرائیل در لبنان انجام می‌دهد، در اصل مردم عادی را هدف قرار می‌دهد و آنها را مجبور می‌کند تا جنوب لبنان را ترک کنند. اسرائیل از این طریق امیدوار است قسمت‌هایی از لبنان را اشغال کند یا اینکه حزب‌الله لبنان را مجبور به پذیرش آتش‌بس کند.
او در پاسخ به این سوال که حزب‌الله در چه صورتی حاضر به آتش‌بس است، گفت: حزب‌الله اما از همان ابتدا گفته است که تنها در صورتی آتش‌بس را می‌پذیرد که رژیم اسرائیل شرایط مورد قبول حماس را بپذیرد. بر همین اساس بسیار واضح است که آتش‌بس در لبنان غیرممکن است. برخی از بازیگران بدنیت گفته‌اند که حزب‌الله هیچ کاری نتوانسته انجام دهد و تنها بازی کرده است. اگر حزب‌الله تنها بازی کرده است ما نباید شاهد جنایاتی که امروز در لبنان اتفاق افتاده است می‌بودیم. بدیهی است که حزب‌الله فشار زیادی بر رژیم اسرائیل وارد کرده است. اسرائیل تعداد بسیار زیادی از نیروهایش را از غزه بیرون کشیده است تا جلوی سقوط غزه را بگیرد. اسرائیلی‌ها قربانیان بسیار زیادی در جنگ یک سال اخیر گرفته‌اند و جمعیت این قربانیان در حال افزایش است. من فکر می‌کنم بسیاری از مردم مدیون مقاومت و کار بسیار شگفت‌انگیزی هستند که نیروهای مقاومت انجام داده‌اند. کاری که آنها انجام داده‌اند، به آنها تحمیل نشده است، آنها برای محافظت از مردم غزه تصمیم گرفتند که داوطلبانه جان خود را تقدیم کنند و من فکر می‌کنم در حافظه تاریخ خواهد ماند که آنها چه تعداد قربانی برای این مقاومت تقدیم کردند.
زیرساخت‌های حزب‌الله بسیار گسترده‌تر هستند این کارشناس حوزه مطالعات آمریکا همچنین تاکید کرد: عمل تروریستی که از طریق پیجرها و بیسیم‌ها صورت گرفت و جنایاتی که در حال حاضر با استفاده از بمب‌های سنگرشکن انجام می‌شود، معادله منطقه را تغییر نخواهد داد. بمباران خانه‌ها و سلاخی حامیان مقاومت چیزی را تغییر نمی‌دهد. مقاومت انتظار چنین جنگی را داشت و این جنگ امروز بر سر آنها آمده است. همانطور که گفتم آنها دفاع از غزه را انتخاب کردند و به دفاع خود ادامه خواهند داد. اما عمده دارایی‌های حزب‌الله زیر زمین است، دیدیم که حماس و جهاد اسلامی صدها کیلومتر تونل‌های بسیار پیچیده داشتند و هنوز هم دارند و این همان دلیلی اصلی‌ای است که رژیم اسرائیل نتوانسته غزه را تصرف کند. اسرائیلی‌ها در هفته‌های ابتدایی می‌گفتند که قرار است آب دریا را به داخل تونل‌ها بریزند، می‌خواستند به داخل تونل‌ها گاز تزریق کنند و مقاومت را شکست دهند، اما تونل‌ها بسیار پیچیده‌تر بودند. مهندسان درخشانی پشت این تاسیسات بودند، حالا می‌توانید تصور کنید حزب‌الله لبنان چه زیرساخت‌هایی دارد که بسیار بزرگتر هستند. حزب‌الله اخیرا یک کلیپ کوتاه از شبکه موشکی زیرزمینی خود منتشر کرد که رژیم اسرائیل نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. این موشک‌ها در مجتمع‌های مختلف در جنوب لبنان وجود دارد. آنها تونل‌هایی در سراسر منطقه دارند. خود منطقه هم تپه‌ای و کوهستانی است و جنگل و درخت در آن نواحی وجود دارد. برای اسرائیل بسیار دشوار است که بتواند پیشروی کند. حزب‌الله در سال 2006 بسیار کوچک‌تر از امروز بود و توانست اسرائیل را شکست دهد. من هیچ شکی ندارم که مقاومت امروز هم به شکست اسرائیل خواهد انجامید. من مطمئن هستم که رژیم اسرائیل با تحمیل فشار و تنش علیه لبنان یک اشتباه فاجعه‌بار مرتکب شده است.
به قدرت حزب‌الله پی خواهیم برد مرندی در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل به لبنان حمله زمینی می‌کند یا نه، گفت: من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که نیروهای اسرائیلی وارد بخش‌هایی از جنوب لبنان شوند، فکر نمی‌کنم تهاجم بزرگی رخ دهد. من کاملا مطمئن هستم که رژیم اسرائیل می‌داند که حزب‌الله زیرساخت دفاعی بسیار خوبی دارد. و من فکر می‌کنم که نتانیاهو می‌داند که شانس موفقیت بسیار کم است. اما او این کار را با ناامیدی انجام می‌دهد و حامیان متعصب جناح راست کابینه او شاید محاسبات خودشان را دارند. بنابراین کاملا ممکن است که اسرائیلی‌ها وارد جنوب لبنان شوند. این دقیقا همان چیزی است که حزب‌الله در 20 سال گذشته برایش برنامه‌ریزی کرده است و توانایی‌های دفاعی آن بسیار زیاد است. و اکنون تمام مبارزان، تمام سربازان و همه کماندو و فرماندهان در این مراکز مستقر هستند. تعداد کمی از مردم در حمله اسرائیل به بیروت در شهرها و شهرک‌ها جابه‌جا شدند. چنین چیزی قابل پیش‌بینی بود و انتظار هم می‌رفت. من فکر نمی‌کنم مردم از این مناطق بروند. اسرائیلی‌ها در روزها و هفته‌های آینده فرصت‌هایی مانند قبل خواهند داشت و حزب‌الله فرماندهان زیاد و جوانانی دارد که سابقه جنگیدن دارند، تجربیات خوبی دارند و باهوش هستند و خودشان را وقف کرده‌اند. من شک ندارم که اسرائیل اراده بالایی دارد ولی ما در روزها و هفته‌های آینده به قدرت حزب‌الله پی خواهیم برد.
این مدرس دانشگاه تهران درباره زمان پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل گفت: شک ندارم که ایرانی‌ها پاسخ خواهند داد و من شک ندارم که رژیم اسرائیل بهای قابل توجهی در قبال جنایاتش علیه اسماعیل هنیه مهمان ایران و همچنین مجروحیت شدید سفیر ایران در بیروت خواهد پرداخت، اما ایران در تصمیم‌گیری براساس احساسات عمومی عجله نخواهد کرد. ایران یک گلوله علیه رژیم صهیونیستی خواهد داشت که برای همه دنیا قابل پذیرش خواهد بود، زیرا چنین اقدامی مقابله به مثل محسوب می‌شود و بازدارندگی ایجاد می‌کند. و مردم ایران می‌خواهند مطمئن شوند که رژیم اسرائیل حداکثر هزینه را می‌پردازد.
ایران غزه را قدرتمند کرده است او درباره درخصوص این پرسش که چرا پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران به تاخیر افتاده است، پاسخ داد: اول از همه تاخیر به این دلیل بوده است که رژیم اسرائیل مجبور به جابجایی در زیرساخت‌ها شده است، مجبور به تغییر در بوروکرات‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی‌اش شده است. ارتش آنها مجبور شده است مراقبت‌های ویژه‌ای در ساختمان‌هایش به وجود بیاورد. بنابراین اسرائیلی‌ها وقتی که خطوط هواپیمایی خارجی پروازهایشان به مقصد اسرائیل یا فلسطین را متوقف کردند، متحمل هزینه شدند. ایران می‌خواهد این هزینه را حداکثر کند. ایرانیان می‌خواهند محاسبه کنند که چه زمانی بهترین فرصت برای زدن اسرائیل است و اینکه چه زمانی این زدن به مقاومت و مقاومت جمعی در غزه و لبنان و هر جای دیگری کمک می‌کند، به‌نحوی که بیشترین اثر را داشته باشد. من فکر می‌کنم ما نه‌تنها باید این واقعیت را به‌خاطر بسپاریم که ایرانی‌ها هزینه هنگفتی پرداخته‌اند، در حال حاضر ایرانی‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنند. این پروپاگاندایی است که غرب با استفاده بازیگران بدنیت ساخته است. این ایران است که غزه را قدرتمند کرده است، ایران است که لبنان و سوریه را قدرتمند کرده است، و همچنین عراق و یمن را تا ایستادگی کنند و کرانه باختری را به‌طور فزاینده‌ای با کمک سوریه قدرت داده است. همانطور که همه ما می‌دانیم سوریه نقش کلیدی در همه اینها ایفا می‌کند و به همین دلیل است که ما جنگ کثیفی از ناحیه اسرائیل علیه سوریه داشتیم.
مرندی با بیان اینکه ایران به کمک‌های خود ادامه می‌دهد، تاکید کرد: ایران به حمایت از منطقه ادامه می‌دهد تا مطمئن شود رژیم اسرائیل از نظر اقتصادی و از نظر افکار عمومی در سراسر جهان شکست نظامی خواهد خورد. ایران به رژیم اسرائیل ضربه می‌زند و مجازاتش می‌کند. آنهایی که می‌گویند حزب‌الله لبنان هیچ اقدام خوبی در این جنگ انجام نمی‌دهد، پس چرا رژیم اسرائیل چنین کارهای وحشتناکی انجام می‌دهد و کمتر از 600 نفر را در کمتر از 48 ساعت از بین برده است. من فکر می‌کنم ایران آنچه را که می‌تواند، انجام می‌دهد و به این کار ادامه خواهد داد و فکر می‌کنم که رژیم اسرائیل درنهایت شکست خواهد خورد. ایرانیان به صبر بسیار مشهورند. ایرانی‌ها مردم احساساتی هستند اما براساس احساسات تصمیم نمی‌گیرند.
کد خبر 884993 برچسب‌ها ایران و سوریه ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه فلسطین لبنان - حزب الله

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/952518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ شب خوان که با دلم می خواند

گفتم که سوخت جانم!

گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با کاردار ایران در بیروت

گزارش عراقچی از دیدارهای دو روز گذشته‌اش در نیویورک

دلیل تاخیر پاسخ ایران به ترور هنیه چیست؟

ناگفته‌هایی از قساوت‌های مسعود رجوی نسبت به منافقین

معاون اول رئیس جمهور به نخست وزیر لبنان پیام داد

رئیس جمهور مواضع ایران در حمایت از مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی را قاطعانه بیان کرد

فرجام فرماندهان اولین عملیات نظامی جبهه‌های جنوب

سعید جلیلی به حملات تروریستی اسرائیل به ضاحیه واکنش نشان داد

فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص وحدت باید نصب العین امت اسلامی باشد

جنایت های رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین از سر ضعف است

«کودک‌کشی» نشانه ضعف رژیم صهیونیستی است/ همدلی مسلمانان، راه‌حل نابودی اسراییل

صدرنشینی معین رامهرمز در هفته دوم لیگ برتر فوتبال خوزستان

یک فوتی و 11 مصدوم در دو سانحه رانندگی در خوزستان

بازی‌خوانی حزب‌ا... از بازیگردانی مثلث شوم

یکهزار میلیارد ریال برای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دزفول جذب شد

2 فقره تصادف زنجیره ای در خوزستان یک کشته و 11 مجروح به جا گذاشت

واکنش سعید جلیلی به حملات تروریستی رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله و غافلگیرکننده‌هایش

ضبط انواع داروی قاچاق در یزد

آلودگی هوا در خرمشهر

تبلیغ کالای غیربهداشتی در فضای مجازی تهدید علیه سلامت عمومی

شهادت‌ها و ترورها جبهه مقاومت را شکست نمی دهد

نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان

گردهمایی رزمندگان بخش مرکزی دزفول

بازگشت 98 شهید دفاع مقدس از مرز شلمچه به کشور

شلیک به مغز پسر 5 ساله تهرانی در درگیری اتوبان چمران | نجات معجزه‌آسای آریا کوچولو از مرگ

واکنش نمایندگان مجلس به حملات رژیم صهیونیستی به بیروت

روح‌الامین برای سیدحسن نصرالله قلم زد/ «لبنان سخن بگو» در پایتخت

جای خالی تفریحات سالم در زیست شبانه اهواز حس می‌شود

رژیم صهیونیستی چون توان شکست مقاومت را ندارد مرتکب جنایت علیه غیرنظامیان می‌شود

وضعیت «قرمز» هوا در دو شهر خوزستان

فراهم شدن تمهیدات لازم برای تامین علوفه دام عشایر خوزستان

واکنش علی لاریجانی به احتمال ترور سیدحسن نصرالله

پیکر مطهر 98 شهید دفاع مقدس از شلمچه به کشور بازگشت

حمله موشکی مقاومت لبنان به شهرک صهیونیست‌نشین «کاپری»/ شنیده شدن صدای آژیر در بیش از 100 شهرک

کشته و زخمی شدن نظامیان اشغالگر در عملیات القسام در خان‌یونس

زمین‌های راکد سرمایه‌گذاری در خوزستان هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند

رژیم‌صهیونیستی در جنگ هوایی به‌دنبال چیست؟

فیلم/ لحظه شلیک پهپاد توسط مقاومت عراق به سرزمین‌های اشغالی

دفاع مقدس تجسمِ مدل حکمرانی و سبک زندگی به شیوه دینی است

دست پُر پزشکیان از سفر نیویورک

جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان نشانگر اوج توحش اسرائیل است

هوای 10 شهر خوزستان آلوده است/ حمیدیه در وضعیت خطرناک!

امروز جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت قدرتمندترین وضعیت را دارد

تصاویر/ پل ساسانی دزفول، قدیمی ترین پل استوار جهان

عارف: جنایت صهیونیست‌ها را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کنیم/همواره پشتیبان مقاومت هستیم

عارف: ایران پشتیبان لبنان و مقاومت اسلامی است

ماندگاری دفاع مقدس وابسته به ثبت در کتاب‌ها و ترویج آن است